Co jest lepsze Camaro czy Mustang?
Rywalizację Camaro i Mustanga można by porównać do rynku niemieckiego, gdzie z jednej strony mamy niezawodne BMW, a z drugiej całą serię marek wchodzącą w skład Grupy Volkswagen, jednak i tak nie jest to najlepsze porównanie. Wyścig toczony przez Camaro i Mustanga sięga początku lat 60. i jest znacznie bardziej zaciekły niż zdrowa konkurencja panująca na rynku europejskim. Zacznijmy od początku. Co było pierwsze? Auta w USA mają długą historię, jednak to Ford jako pierwszy wystawił swojego zawodnika do przyszłego konfliktu. Z tego powodu dla wielu osób to Mustang, bardziej niż późniejszy Chevrolet Camaro, stanowi symbol samochodów z USA. Jednakże rywal nie poddał się tak łatwo, a rywalizacja obu przedsiębiorstw trwa już ponad pół wieku. W wyścigu obecnie biorą udział szóste generacje tych pojazdów.
Auta w USA – dwaj amerykańscy giganci
Pomimo rywalizacji, oba te samochody z USA są w gruncie rzeczy bardzo do siebie podobne. Oczywiście, w dzisiejszych czasach istnieje wiele sposobów na spersonalizowanie każdego z nich, jednakże jedna rzecz pozostaje od lat stała i jest to coś, czego Amerykanom zazdrości cała Europa. Chodzi o wielkie, wolnossące silniki V8, które dają dużo mocy przy umiarkowanym poborze paliwa (jak na wielkość ich silników). W przypadku Chevroleta Camaro jest to wersja SS, a w Fordzie Mustang GT. Który z tych muscle carów jest lepszy? Trudno powiedzieć, bo porównanie silników nie jest łatwe. W mustangu mamy do czynienia z 5.0-L Coyote V8, który daje 460 koni mechanicznych oraz 570 Nm momentu obrotowego. Camaro z kolei oferuje 5 koni mechanicznych mniej niż flagowiec Forda, ale jego 6.2-L V8 dostarcza większy moment obrotowy sięgający aż 617 Nm.
Oba samochody osiągają podobne przyspieszenie do 100 km/h, które oscyluje w okolicach 4 sekund. Wielbiciele Camaro powiedzą jednak, że ich auto z USA jest szybsze, choć tak naprawdę chodzi jedynie o odmienne uczucie. Chevrolet Camaro ma większy moment obrotowy, co wywołuje wrażenie, jakby auto było niesamowicie szybkie.
USA – samochody, które tak naprawdę nie są rywalami?
Mówi się o rywalizacji Chevroleta z Fordem na rynku aut w USA, jednak czy aby na pewno są to tacy wrogowie? Warto przyjrzeć się temu, co łączy oba samochody. Decydując się na Camaro lub Mustanga, stajemy przed wyborem, czy chcemy, aby nasze auto miało manualną, czy automatyczną skrzynię biegów. W przypadku pierwszej opcji mówimy o pojeździe 6-biegowym. Jeżeli jednak wybierzemy automat, to dostaniemy pojazd, który ma aż 10 biegów. Wybór tego drugiego jest zwykle korzystniejszy, bo zapewnia lepsze przyspieszenie od 0 do 100 km/h. Za stworzeniem 10-biegowej automatycznej skrzyni biegów stoi Ford, który udostępnił swój wynalazek Chevroletowi na zasadzie umowy technologicznej. Z tego powodu dzisiaj te samochody są bardzo zbliżone do siebie, a firmy nie rywalizują już tak, jak wcześniej. Żadna ze stron nie wprowadza bowiem gwałtownych różnic, które mogłyby wpływać na osiągi pojazdów. Być może ta rywalizacja odbywa się dzisiaj jedynie na poziomie konsumenckim?
Auta w USA i ich design wnętrza
Chevrolet i Ford Motor Company to typowo amerykańskie marki, w którym czuć klasycznego ducha samochodów z USA. Widać to zwłaszcza w przypadku Forda Mustanga. Oba te pojazdy prezentują zupełnie inne podejście do wyglądu wnętrza. Ford zdecydował się na bardziej konserwatywny styl, podczas gdy Chevrolet kieruje się nowatorskim podejściem do projektowania kokpitu. Zaczynając od podobieństw, warto powiedzieć, że oba samochody wyposażono w 8-calowy ekran dostarczający najważniejszych informacji podczas jazdy, a także analogowy zegar. Nie można tu jednak mówić o tak zaawansowanej elektronice, jak w przypadku europejskich marek. Zarówno w Fordzie, jak i Chevrolecie widać minimalistyczne podejście do tego aspektu.
Wnętrze Mustanga nawiązuje do starszych modeli, a dla niektórych sprawia wrażenie usportowionej wersji modelu F150. Miłośnicy tej marki podtrzymują, że siedząc w szóstej generacji Forda Mustanga, nadal można czuć się jak w starszym modelu, choć oczywiście różnica kryje się pod maską i w zwiększonej funkcjonalności pojazdu nowej generacji. Co z Camaro? Wnętrze Chevroleta Camaro na tle aut w USA prezentuje znacznie nowocześniejszy i bardziej unikatowy design, który nie kojarzy się z poprzednimi modelami firmy. W najnowszej generacji znajdziemy lekko futurystyczny design wnętrza, kierownicę z alcantarą, wklęsłe przełączniki i okrągłe otwory wentylacyjne. Kiedy Mustang pozostaje wierny tradycji, Camaro wydaje się stawiać krok w przyszłość.
Camaro kontra Mustang – podsumowanie
Podsumowując rywalizację między Chevroletem Camaro a Fordem Mustangiem, warto uwzględnić zarówno subiektywne preferencje, jak i różnice w parametrach oraz wyposażeniu. Jeśli budżet wynosi około 50 000 dolarów, Mustang oferuje więcej rozwiązań i dostarcza pojazd, który doskonale nadaje się do dynamicznej jazdy. W przypadku Camaro, aby uzyskać podobne osiągi i wyposażenie, może być konieczne dopłacenie i nabycie rozszerzonej wersji modelu, co sprawia, że Mustang staje się bardziej opłacalnym wyborem w tej kategorii cenowej.
Jednakże jeśli priorytetem jest zakup wydajnego auta z USA z silnikiem V8 za jak najniższą cenę, bazowa wersja Camaro wypada korzystniej. To Camaro oferuje moc w przystępnej cenie, co może być atrakcyjne dla osób, które chcą poczuć ducha muscle carów bez nadmiernego obciążenia portfela.