Czym chcą jeździć Amerykanie? Top 10 najlepiej sprzedających się samochodów w Stanach Zjednoczonych w 2021 r.

Czym chcą jeździć Amerykanie? Top 10 najlepiej sprzedających się samochodów w Stanach Zjednoczonych w 2021 r.

Amerykańska branża motoryzacyjna często uważana była za prawdziwy barometr zmian trendów na światowych rynkach motoryzacyjnych. Warto więc przyjrzeć się temu, jakie samochody najchętniej kupowali Amerykanie w zeszłym roku.

Mody i trendy konsumenckie ulegają częstym zmianom. W 2021 r. w Stanach Zjednoczonych trend konsumencki zaczął się wychylać w kierunku pojazdów elektrycznych zasilanych bateriami. Zasilany bateriami crossover Tesla Model Y znalazł się na liście Top 20. To pierwszy raz, kiedy pojazd elektryczny trafia do pierwszej dwudziestki najlepiej sprzedających się samochodów.

Reszta Top 20 to tak zwane lekkie ciężarówki lub crossovery. To dowód na przytłaczający pęd konsumentów do zasiadania za kierownicami pickupów, SUV-ów i crossoverów, które razem z minivanami stanowiły 77,3 proc. sprzedaży samochodów w USA w ubiegłym roku 2021 r. Uwaga! Standardowe samochody osobowe sprzedawały się rekordowo słabo i stanowiły jedynie 22,7 proc. rynku motoryzacyjnego USA.

Oto dziesięć najlepiej sprzedających się samochodów, SUV-ów, pick-upów i crossoverów w 2021 r. w USA:

1. Ford F-Series, 726004 sprzedanych sztuk w 2021 r.

Ford F-Series został przeprojektowany w 2020 roku do produkcji na rok modelowy 2021. Pozostał numerem 1, mimo że Ford zderzył się z problemami w produkcji z powodu braku chipów komputerowych. Przewaga Forda F-Series nad Ram Pickupem, jednak nieco skurczyła się w 2021 r., a Ram Pickup wyprzedził Chevroleta Silverado znajdującego się na drugim miejscu. Pod koniec roku przewaga F-Series nad Ram Pickupem zmniejszyła się o 30 proc. w porównaniu z 2020 r., do 156 616 sztuk.

2. Ram Pickup, 569388 sprzedanych sztuk w 2021 r.

Sprzedawał się raz lepiej, a raz gorzej, ale ostatecznie w 2021 r. sprzedało się 72 613 sztuk więcej w porównaniu z rokiem 2020. Ram Pickup wyprzedził Chevy Silverado w 2021 r., stając się drugim bestsellerem roku. Zmniejszył też część dystansu, jaka dzieliła go od aktualnego numeru 1, Forda serii F. Ram Pickup został ostatnio przeprojektowany w 2018 roku. Niemniej jednak, w drugim kwartale 2021 r. sprzedawał się lepiej niż niedawno zmodernizowany Ford F-Series.

3. Chevrolet Silverado, 519774 sprzedanych sztuk w 2021 r.

Sprzedaż Chevy Silverado spadła o 36,3 proc. w czwartym kwartale, co spowodowało spadek jej sprzedaży w całym roku poniżej wyniku z 2020 roku. Od początku roku do trzeciego kwartału sprzedaż Chevy Silverado była praktycznie wyrównana w stosunku do 2020 roku. Inny bliźniaczy model GMC Sierra korzysta z tej samej platformy GM co Silverado. GM sprytnie sumuje obydwa wyniki sprzedaży, by chwalić się, że to właśnie jego produkty sprzedają się najlepiej wyprzedzając nawet Forda serii F.

4. Toyota RAV4, 407739 sprzedanych sztuk w 2021 r.

Jack Hollis, starszy wiceprezes ds. operacji motoryzacyjnych w Toyota, nazwał Toyotę RAV4 „najlepiej sprzedającym się pojazdem, który nie jest pickupem”. I tak jest, ponieważ jest to amerykański numer 4. W pierwszej trójce od wielu lat są pickupy Ford, Ram, Chevy i na razie nie ma tu miejsca dla Toyoty. Sprzedaż Toyoty RAV4 spadła o 26,2 proc. w czwartym kwartale w porównaniu z rokiem poprzednim. Również i w tym przypadku prawdopodobnie z powodu braku chipów komputerowych. Najnowsza generacja Toyoty RAV4 zadebiutowała w grudniu 2018 roku. Następnie pojawiły się benzynowo-elektryczne modele hybrydowe, a w 2020 roku Toyota dodała hybrydę plug-in, Toyota RAV4 Prime.

5. Honda CR-V, 361271 sprzedanych sztuk w 2021 r.

Honda poradziła sobie z wczesną fazą niedoboru chipów komputerowych lepiej niż większość innych marek. W końcu niedobór chipów dogonił również Hondę. Na przykład sprzedaż Hondy CR-V spadła o 26 proc. w czwartym kwartale w porównaniu z rokiem poprzednim. Honda wprowadziła za to do sprzedaży hybrydową Hondę CR-V., co pomogło wygenerować popyt na nowy produkt. Model CR-V był głównym generującym sprzedaż lekkich ciężarówek w 2021 r.

6. Toyota Camry, 313795 sprzedanych sztuk w 2021 r.

Sprzedaż Toyoty Camry rosła przez cały rok, aż do czwartego kwartału. Wówczas sprzedaż Toyoty Camry spadła o 36,2 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Powód? Jak zwykle ten sam: niedobór chipów. Toyota chce w USA trzyma się samochodów osobowych, mimo że amerykańskie marki w dużej mierze zrezygnowały z oferowania samochodów innych niż pick-upy i SUV-y oraz samochody sportowe. „Jesteśmy zaangażowani w samochody osobowe i wierzymy, że w tym segmencie jest miejsce na rozwój” – twierdzą przedstawiciele Toyoty na rynek amerykański.

7. Nissan Rogue, 285602 sprzedanych sztuk w 2021 r.

Nissan Rogue to zdecydowanie najlepiej sprzedający się model Nissana na rynku amerykańskim. Jest dużym sprzedawcą od czasu modernizacji modelu Rogue w 2021 r. Wprawdzie jego sprzedaż spadła o 15,8 proc. w czwartym kwartale, ale było to spowodowane brakiem chipów. Dane dotyczące sprzedaży Nissana Rogue obejmują również Nissana Rogue Sport. To mniejszy wariant z inną stylizacją nadwozia zwłaszcza z przodu.

8. Jeep Grand Cherokee, 264444 sprzedanych sztuk w 2021 r.

Firma Jeep wprowadziła niedawno na rynek zupełnie nowego Grand Cherokee L, który pomógł wygenerować popyt na ten kultowy już model. Klientom najwyraźniej spodobało się, że Jeep Grand Cherokee L z 2021 r. po raz pierwszy ma siedzenia w trzecim rzędzie, oferując miejsca dla sześciu lub siedmiu. Rok modelowy 2021 obejmuje również model z dwoma rzędami siedzeń oparty na starszej platformie. Jeep Grand Cherokee 2022 to również hybrydową wersję plug-in, którą Jeep nazywa „4xe”.

9. Toyota Highlander, 264128 sprzedanych sztuk w 2021 r.

Przez cały rok sprzedaż Toyoty Highlander wzrosła o 24,4 proc. Również i w tym przypadku czwarty kwartał był ciężki przez problemy z chipami.

10. Honda Civic, 263787 sprzedanych sztuk w 2021 r.

Zdaniem przedstawicieli marki do sukcesu Hondy Civic na rynku USA przyczyniło się wprowadzenie zmodernizowanego modelu Type R, który ma znacznym stopniu odpowiadać za sprzedaż Hondy w 2022 r. Honda Civic wyraźnie korzysta z mniejszej konkurencji ze strony krajowych marek, które prawie przestały sprzedawać małe samochody na rzecz ciężarówek.