GMC Vandura, czyli van godny „Drużyny A”

GMC Vandura, czyli van godny „Drużyny A”

Jeśli jesteś w średnim wieku, to pewnie dorastałeś w latach 80. i 90. Jeśli nie byłeś fanem Alexis z „Dynastii”, to prawdopodobnie oglądałeś kiedyś kultowy serial „Drużyna A”. Nie sposób nie było zwrócić w nim uwagi na potężnego vana – GMC Vandura. Powiedzieć, że w serialu miał on status pełnoprawnego aktora, to nie powiedzieć nic.

„A-Team” … Kto nie pamięta Hannibala, B.A. Baracusa, Buźki i Murdocka? Wojskowy zespół specjalny, który spędzał czas na walce z przestępczością i próbie oczyszczenia swoich nazwisk z przestępstw, których de facto nie popełnili. Piątym członkiem zespołu, który był niemal zawsze obecny podczas trwania kręconego w latach 1983-1986 serialu, była czarna furgonetka GMC Vandura z 1983 roku. Służyła jako główny środek transportu Drużyny A.

GMC Vandura to jeden z bohaterów dzieciństwa dzisiejszych średniolatków

Van nie był dokładnie typem pojazdu, którym powinieneś jeździć, jeśli chciałbyś się zrelaksować i po prostu odpłynąć. Serialowa Vandura naszpikowana była bronią i amunicją, przez co bliżej było jej do czołgu niż rodzinnego auta na długie wyprawy.
Unikatowe GMC z filmu miało czerwone paski na masce i na bokach nadwozia, czarno-czerwone koła i czerwony tylny spojler. Chociaż furgonetki nie są często uznawane za kultowe, Vandura z „Drużyny A” jest teraz tak samo rozpoznawalna jak DeLorean z „Powrotu do Przyszłości”.

GMC Vandura był produkowany od 1964 do 1996 roku. W tym czasie GMC nie zdecydowało się na wprowadzenie zbyt wielu rewolucyjnych zmian. Wygląd pozostawał latami praktycznie niezmienny. Być może właśnie dzięki temu furgonetka zestarzała się z godnością i jest dziś chyba najchętniej kupowanym klasycznym vanem. Zdecydowanie więcej działo się pod maską i karoserią. Wprowadzono pewne ulepszenia w celu dostosowania pojazdu do zmieniających się przepisów dotyczących bezpieczeństwa i norm zużycia paliwa.

Vandurą na wakacje i z dostawą do sklepu

Głównym powodem popularności Vandury, w latach, gdy sprzedawano ją w salonach dilerskich, była możliwość łatwej personalizacji. Firmy zajmujące się konwersją i indywidualni właściciele z łatwością mogli zmienić Vandurę w idealną furgonetkę do użytku kempingowego lub komercyjnego. Właśnie dlatego w Stanach Zjednoczonych przebój GMC można było spotkać i na wakacjach i na parkingu pod sklepem spożywczym.

Pierwsza generacja Vandury napędzana była cztero-, lub sześciocylindrowym silnikiem Chevroleta. Produkowana jedynie przez dwa lata pierwsza generacja Vandury była bardzo prosta. Ot blaszak na kołach z opcja wstawienia szyb bocznych na pace. Wyglądem pierwsza Vandura nie odróżniała się od konkurencji. Niektórzy nawet dopatrywali się podobieństwa do busów Volkswagena. Pierwsza Vandura była tak spartańska, jak tylko sobie można to wyobrazić. Nie było w niej nawet wspomagania kierownicy, co nie ułatwiało manewrowania na parkingu. Mało tego. Nie było też wspomagania hamulców. Jazda autem nie należała więc do najprostszych i najbardziej komfortowych. W 1967 roku GM nieznacznie przeprojektował Vandurę. Drugiej generacji (1967-1970) nadano nawet zakrzywioną przednią szybę oraz opcjonalnie można było nabyć auto z dłuższym rozstawem osi.
Zdecydowanie najdłuższa była jednak produkowana od 1971 do 1995 roku wersja. To właśnie ten model zagrał w kultowym serialu. Ta Vandura miała bardziej solidną konstrukcję, piasty i hamulce bardziej dostosowane do potrzeb małej ciężarówki oraz ogromny wybór silników (od 4,1 litra do 7,4 litra V8).

Ostatnia generacja, a jednak najbardziej kultowa

Długie 25 lat produkcji sprawiło, że furgonetka pojawiała się w wielu wersjach.
Była dostępna w różnych modelach furgonów 3- i 4-drzwiowych, a także jako furgon z drzwiami 3+1. W trzeciej generacji dostępne były różne opcje 3 i 4-biegowej automatycznej i manualnej skrzyni biegów. W 1983 r. furgonetka GMC przeszła wiele ulepszeń. Przeprojektowano osłonę chłodnicy furgonetki. Zmieniono nieco błotniki wraz z emblematami oznaczającymi model, ale zachowano za to deskę rozdzielczą z wersji z 1978 roku. W Vandurze z 1983 roku wprowadzono również pochyloną kolumnę kierownicy, co oznaczało, że dźwignia ręcznej skrzyni biegów została przeniesiona z kolumny kierownicy na podłogę. Ostatecznie furgon trzeciej generacji z serii G stał się jednym z najdłużej produkowanych pojazdów GM.
Vandura była dostępna w kilku wersjach – z silnikiem umieszczonym centralnie i z przodu. Chevrolet wycofał GMC w 1996 roku i zastąpił je modelami Chevrolet Express oraz GMC Savana. Przez wzgląd na serial GMC Vandura nadal cieszy się popularnością na rynku klasyków. W Stanach znaleźć można nawet firmy zajmującej się tuningiem Vandur. Tak, by wyglądały identycznie jak ta z serialu.

Sława Drużyny A i wpadki z Vandurą na planie

Czarna GMC Vandura pojawiała się w każdym odcinku „Drużyny A”. GMC dostarczyło filmowcom kilka wersji do wykorzystania w różnych scenach, w tym jedną z szyberdachem do ujęć głównych i jedną bez szyberdachu do ujęć kaskaderskich. Doprowadziło to do pewnych problemów z ciągłością, gdzie jedna scena pokazywała furgonetkę bez szyberdachu, a w następnej nagle miała szyberdach.